تغذیه و سلامت

لیست غذای کمکی کودک از۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی

لیست غذای کمکی کودک

مقدمه لیست غذای کمکی کودک

با وجود لیست غذای کمکی کودک می‌توان به رشد کودک کمک کرد و ویتامین‌‎ها و پروتئین‌های لازم را به بدن او رساند. تمامی غذاهایی که در این لیست قرار دارند از مواد اولیه ساده و در دسترس تهیه می‌شوند. بنابراین نیازی به استفاده از مواد غذایی خاصی نخواهید داشت. در اینجا قصد داریم با لیست غذاهای مفید و کاربردی برای کودک آشنا شویم. برای آشنایی با لیست غذای کمکی کودک با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

لیست غذای کمکی کودک از 6 ماهگی تا 12 ماهگی

براساس نظر پرشکان، کودک پس از 6 ماهگی باید علاوه بر شیر مادر از غذاهای کمکی نیز استفاده کند. طبق اصول تغذیه کودکان، غذاهای کمکی در رشد مطلوب کودک، موثر هستند و می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنند. در زیر لیست غذای کمکی کودک با استفاده از ساده‌ترین مواد اولیه آورده شده است:

فرنی با آرد برنج

در صدر لیست غذای کمکی کودک، فرنی قرار می‌گیرد. فرنی با آرد برنج یکی از اولین غذاهایی است که باید در 6 ماهگی به کودک داد. این غذا بافتی نرم و یکدست دارد و خوردن آن برای کودک بسیار راحت است. برای پخت این غذا به یک قاشق آرد برنج، نصف قاشق چای‌خوری شکر، 5 قاشق شیر و آب نیاز خواهید داشت. مخلوط آرد و شکر را همراه با کمی آب روی حرارت قرار دهید و آن را هم بزنید. پس از چند دقیقه شیر را اضافه کنید و دوباره مخلوط را هم بزنید. فرنی آماده است و وقتی خنک شد می‌توانید به کودک بدهید.

حریره بادام

یکی از غذاهای محبوب در لیست غذای کودک که در جدول غذای کمکی نوزاد، جایگاه ویژه‌ای دارد، حریره بادام است. بادام مواد مغذی فراوانی دارد. بنابراین بهتر است از آن در برنامه غذایی کودک استفاده شود. لازم به ذکر است که در 6 ماهگی می‌توانید هر روز حریره بادام را در لیست غذای کمکی کودک قرار دهید. برای تهیه حریره بادام به 5 عدد بادام، یک قاشق آرد برنج یا گندم، یک قاشق مرباخوری شکر نیاز دارید. بادام را پورد کنید و همراه با آرد، شکر و آب روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا مخلوط به غلظت مناسب برسد و حریره بادام آماده شود. بر اساس اصول تغذیه کودکان، حریره بادام یک غذای کامل برای شروع تغذیه کودک، محسوب می‌شود و به همین دلیل در لیست غذای کمکی کودک قرار داده شده است.

خوراک هویج و سیب

در لیست غذای کودک، خوراک هویج و سیب نیز قرار می‌گیرد. هویج و سیب هر دو سرشار از ویتامین، آهن، فولیک اسید و مواد مغذی هستند. بنابرین بهتر است حتما در لیست غذای کمکی کودک قرار بگیرند. برای تهیه این خوراک کافیست یک عدد سیب و یک عدد هویج را پوست بگیرید و آن‌ها را آب‌پز کنید. پس از اینکه هر دو کاملا پخته و نرم شدند، آن‌ها را با گوشت‌کوب یا قاشق، له کنید و پس از خنک شدن به کودک بدهید.

اصول تغذیه کودکان

پوره سیب زمینی

یکی دیگر از غذاهایی که در لیست غذای کمکی کودک قرار می‌گیرد، پوره سیب زمینی است. سیب زمینی سرشار از فیبر، منیزیم و مواد مغذی است. به همین دلیل در جدول غذای کمکی نوزاد قرار داده شده است. برای تهیه این غذا به یک سیب زمینی متوسط، یک قاشق مرباخوری کره و چند قاشق آب نیاز است. سیب زمینی را خوب بشویید. سپس آن را داخل آب قرار دهید تا آبپز شود. وقتی کاملا نرم شد آن را پوست بگیرید و له کنید. سپس کمی کره و آب اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید تا کاملا نرم شود.

خوراک سبزیجات

سبزیجات در لیست غذای کودک و جدول غذای کمکی نوزاد، جایگاه بالایی دارند. سبزیجاتی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدو حلوایی و هویج را آب‌پز کنید. سپس آن‌ها را پوره کنید تا کاملا نرم شوند. بهتر است پوست این سبزیجات را بگیرید. بر طبق اصول تغذیه کودکان، سبزیجات می‌توانند ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودکان را به خوبی تامین کنند. بنابراین بهتر است در لیست غذای کمکی کودک باشند.

خوراک جو

جو سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین B است. به همین دلیل در لیست غذای کودک و جدول غذای کمکی نوزاد قرار می‌گیرد. برای درست کردن این خوراک، نصف پیمانه جو پرک را همراه با یک عدد سیب زمینی و هویج پوست گرفته داخل قابلمه بریزید تا خوب بپزد. می‌توانید یک تکه مرغ کوچک نیز به آن اضافه کنید. وقتی تمامی مواد پخته شد، آن‌ها را پوره کنید تا نرم و یکدست شوند. پس از خنک شدن، خوراک جو را به کودک بدهید. این خوراک بسیار کامل و مغذی است و به همین دلیل آن را در لیست غذای کمکی کودک آورده‌ایم.

جدول غذای کمکی نوزاد

سوپ حبوبات و سبزیجات

بر طبق اصول تغذیه کودکان، حبوبات منبع خوبی از آهن هستند و برای تغذیه کودک گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. بنابراین بهتر است در لیست غذای کودک قرار بگیرند. در جدول غذای کمکی نوزاد می‌توان از انواع حبوبات و سبزیجات مانند لوبیا، نخود، عدس، ماش و… استفاده کرد. بهتر است حبوبات قبل از مصرف، چند ساعت خیس شوند تا کودک را دچار نفخ نکنند. برای تهیه سوپ حبوبات و سبزیجات به دو قاشق لوبیا و عدس، یک قاشق برنج و مقداری سبزی سوپ نیاز است. حبوبات و برنج را بپزید، سپس سبزی را به آن اضافه کنید. پس از اینکه همه مواد کاملا پخته شدند، همه مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید تا پوره و نرم شوند. توصیه می‌شود سوپ حبوبات و سبزیجات را حتما در لیست غذای کمکی کودک خود قرار دهید.

پوره نخود سبز

نخود سبز سرشار از ویتامین A، ویتامین K و ویتامین C است. همچنین حاوی مقادیری از پروتئین در آن وجود دارد. بنابراین بهتر است در لیست غذای کمکی کودک نخود سبز نیز قرار بگیرد. برای تهیه پوره نخود سبز، مقداری نخود سبز را داخل آب بریزید و به آن مقدار بسیار کمی نمک اضافه کنید. پس از اینکه نخودها کاملا پخته شدند، آن را با یک گوشت‌کوب کاملا له کنید تا نرم شوند. وقتی پوره خنک شد آن را به کودک بدهید. این غذا را می‌توانید هفته دو بار در لیست غذای کمکی کودک قرار دهید.

کلام آخر در مورد لیست غذای کمکی کودک

در این مطلب با لیست غذای کمکی کودک آشنا شدیم و غذاهایی را معرفی کردیم با مواد ساده و در دسترس تهیه می‌شوند. مواد به کار رفته در این غذاها بر اساس اصول تغذیه کودکان در کنار هم قرار گرفته‌اند. بنابراین به خوبی می‌توانند مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین نمایند. تجربه شما در مورد غذای کودک چیست؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *